Unikorni – yrittäjyyskilpailu

Unikorni on Suomen Ekonomien ja Tekniikan akateemiset TEKin opiskelijoille suunnattu kilpailu, jossa etsitään loistavia kaupallistettavissa olevia liikeideoita. Kilpailun tuomaristo koostuu menestyneistä suomalaisista enkelisijoittajista.

 

Seuraa finaalia

 

Tule katsomaan, kun viisi kovaa opiskelijatiimiä pitchaa liikeideoitansa Suomen vahvimmille bisneksen osaajille Leijonan luola -tyyliin Unikornin päätöskisassa Helsingin G Livelabissa 20.11. klo 17.30 alkaen. Tutustu finalisteihin ja leijoniin alempana tällä sivulla. 

Voittajalle on luvassa 4000 euroa liikeideansa toteutukseen. Lisäksi on jaossa Fondian 5000 euron start up -paketti ja Hansdotterin 2500 euron brändipositio-workshop.

Tapahtuma on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Ilmoittaudu mukaan yleisöön tai seuraa striimiä!

 

Mikäli sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä:

  • Ekonomit, Eeva Niskanen, 045 260 2884
  • TEK, Martti Kivioja, 0400 519 214

 

Tutustu viime vuoden voittajien kokemuksiin! 

 

 

Kilpailun mentorit

 

 

Arto Timperi

Arto Timperi on kokenut koneenrakentaja, joka on toiminut sekä isoissa että pienissä yrityksissä. Hän on lisäksi vuosien varrella ollut mukana perustamassa useita omia yrityksiä. Hänellä on laaja kokemus sekä kansallisesta että kansainvälisestä (EU) rahoituksesta. Hän on myös toiminut sijoitusrahaston hallituksessa useita vuosia. Arto on myös suorittanut yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon.

 

 

 

Mika Uusi-Pietilä

Mika Uusi-Pietilä on tamperelainen teknologiayrittäjä, joka toimii Minutor Oy:n toimitusjohtajana. Uusi-Pietilällä on kokemusta alkuvaiheen yritysten kehittämisestä ja rahoittamisesta, hän on toiminut muun muassa yrityskiihdyttämö East Wingsissä ja Aloitusrahasto Veran hallituksessa. Uusi-Pietilä on suorittanut myös yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon.

 

 

 

Juuso Enala

Juuso Enala on olennaisuuksien löytäjä. Hän on yksi Suomen arvostetuimpia brändin kirkastajia ja strategeja. Hän toimi koko 90-luvun Taucher Young & Rubicamin ja Bates Saatchi & Saatchin luovien tiimien vetäjänä. Vuonna 1999 hän perusti nykyisin viidessä maassa toimivan Avidly Oyj:n. Viime vuonna hän palasi ytimeen ja starttasi 15 henkisen tiiminsä kanssa rikkaaseen sisällöntuotantoon ja voittaviin strategioihin keskittyvän Hansdotterin. 

 

 

 

Arto Pelander

Arto Pelander on pitkänlinjan yrittäjä, jolla on näkemystä ja kokemusta etenkin franchisingyrittämisestä ja Japanin bisneskulttuurista. Arto on tuonut Suomeen muun muassa Subwayn ja kasvattanut sen 100 liikkeen ketjuksi. Hän on toiminut ja toimii usean aloittavan yrittäjän mentorina ja on itse yrittäjänä monessa mukana. 

 

 

 

Anna-Leena Ollikainen

Anna-Leena Ollikainen yrittäjä ja liiketoiminnan kehittäjä, jolla on kokemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta, kaupallistamisesta ja tuotekehityksestä sekä pörssi- että kasvuyrityksissä. Hän on mm. johtanut tuotteiden vientiä globaaleille markkinoille, tuotteistanut maailman ensimmäisen navigaatioälypuhelimen, rakentanut kaksi globaalia brändiä sekä uuden globaalin liiketoiminnan kasvuyritykselle. 

 

 

Kilpailun leijonat

 

 

Lennu Keinänen

Lennu Keinänen on sarjayrittäjä, enkelisijoittaja ja kasvun sparraaja. Hän on ollut perustamassa kymmentä eri yritystä mm. Paytrail -maksunvälityspalvelun. Hän on erikoistunut johtamiseen ja strategiaan, kasvun rahoitukseen sekä tiimien rakentamiseen ja osaamiseen.

 

 

 

 

Unna Lehtipuu

Unna Lehtipuu on viestintätoimisto Framillan toimitusjohtaja, yksityissijoittaja ja sijoituskirjailija. Työssään hän rakentaa muun muassa brändi- ja viestintästrategioita sekä sparraa yrityksiä saamaan viestinsä ja tuotteensa kirkkaammin ja kuuluvammin läpi. 

 

 

 

 

Marko Parkkinen

Marko Parkkinen on moniyrittäjä, joka on viimeisen kymmenen vuoden aikana perustanut 14 yritystä ja auttanut satoja isompia perustamansa Ratkaisutoimisto Seedin kautta.

 

 

Ilkka Lavas

Ilkka Lavas on kansainvälisesti tunnettu digitaalisen markkinoinnin ammattilainen, media alan innovaattori, sarjayrittäjä, puhuja ja valmentaja.  Ensimmäisen yrityksensä perustamisen jälkeen hän on askel askeleelta kasvattanut yrityksistään yli sata ihmistä työllistävän City Family Oy konsernin jolla on asiakkaita yli sadassa maassa.

Finalistit

 

  • Piece Of Jeans tarjoaa kestävää designia 100% kierrätysfarkusta: Moona Kansanen, Tampereen yliopisto
  • Pikadev on rekrytointialusta koodareille: Joonas Heinonen, LUT
  • Ele Consultation tarjoaa kattavan digitaalisen markkinoinnin palvelukokonaisuuden: Emilia Rissanen, LUT
  • Cryptic Cargo on maailman ensimmäinen aidosti siirrettävä, itseohjattava escape room elämys: Laura Aaltonen, Hanken
  • Carbon Deed tarjoaa hiilidioksidikompensaatio yrityksille ja yksityishenkilöille puita istuttamalla: Daniel Stafford, Oulun yliopisto

 

Ohjelma

 

  • 17.30 Ovet auki
  • 18.00 Finaali Leijonan luola -tyyliin
  • 18.30 Piece of Jeans
  • 18.50 Pikadev
  • 19.20 Ele Consultation
  • 19.40 Tauko
  • 20.00 Cryptic Cargo 
  • 20.20 Carbon Deed
  • 20.40 Tauko
  • 21.00 Palkintojenjako
  • 21.30 Tarjolla kevyttä syömistä ja juomista

 

Tilaisuuden juontaa yrittäjä Lauri Salovaara. Tilaisuutta voi seurata myös striimin kautta täällä.

Unikornin säännöt

 

1 § Kilpailun tarkoitus

Yrittäjyyskisa Unikorni on Suomen Ekonomien ja Tekniikan akateemiset TEKin järjestämä yrittäjyys-/liikeideakisa tekniikan ja kauppatieteellisen alan yliopisto-opiskelijoille. Kilpailun tarkoitus on kannustaa opiskelijoita kaupallistamaan omia liikeideoita eteenpäin ja tuoda näkyväksi akateemista opiskelijayrittäjyyttä. Pääpalkintoa ei kuitenkaan myönnetä pelkälle idealle vaan tiimillä pitää olla vähintäänkin yritys perusteilla. 

 

2 § Joukkueet

Kilpailuun voi osallistua yksilö tai tiimi. Jokaisessa tiimissä tulee olla vähintään yksi jompaa kumpaa tieteenalaa edustava opiskelija, joka ilmoittaa tiimin kisaan. Ryhmän koolla ei ole väliä, kunhan ryhmässä on mukana Ekonomien tai TEKin opiskelijajäsen.

 

3 § Aikataulu
Kilpailuun osallistuvan tiimin tulee täyttää ilmoittautumislomake ja toimittaa mp4-muodossa olevan videon katselu- tai latauslinkki viimeistään 16.10.2019 järjestäjille. Videot kilpailevat yleisötykkäyksistä sosiaalisessa mediassa 18. – 27.10.2019. Finaaliin pääsevät tiimit on selvillä 28.10. mennessä ja voittaja ratkeaa 20.11. järjestettävässä finaalissa.

 

4 § Videon tarkoitus ja julkaisukriteerit
Joukkueet tekevät yhden (1) maksimissaan 2 minuutin videon, jossa esittelevät yritys-/liikeideansa mahdollisimman selkeästi ja mielenkiintoa herättävästi. Huom! patentoitavaa ideaa ei kannata esitellä julkisesti, koska sen jälkeen ei voi enää saada patenttia. Raadin seulan läpäisseet ja ohjeiden mukaan tehdyt videot julkaistaan ja ne kilpailevat pääsystä yrittäjyyskisan finaaliin.

 

5 § Videoiden tekijänoikeus
Luovuttaessaan materiaalin järjestävälle taholle joukkue luovuttaa samalla järjestäjille oikeuden materiaalin käyttämiseen kilpailuun liittyvässä viestinnässä.

 

6 § Videoiden jako sosiaaliseen mediaan
Kilpailuehdot täyttävät videot julkaistaan järjestäjien puolesta sosiaalisessa mediassa. Suositus on, että kilpailijat eivät itse lataa videoita someen, sillä näitä katselukertoja ei huomioida yleisöäänestyksessä. Joukkueet voivat sen sijaan jakaa linkkiä järjestäjien julkaisuihin.

 

7 § Tuomaristo ja ehdotusten karsinta
Finaaliin pääsevät työt valitaan osin yleisöäänestyksen perusteella, osan valitsee TEKin yrittäjyysvaliokunnasta ja Ekonomien yrittäjyystyöryhmästä koostuva tuomaristo. Mikäli käy ilmi, että katselukertoja somessa on manipuloitu todellista suuremmiksi kepulikonstein esimerkiksi roboteilla tai muilla tavoin, voi tuomaristo hylätä joukkueen. Videon jakaminen ja mainostaminen ystäville on kuitenkin sallittua ja suositeltavaa.

 

8 § Videoiden arviointi
Olennaista on selkeä ja mielenkiinnon herättävä liikeidean ja liiketoimintasuunnitelman esittely. Esiraadin pitää pystyä muodostamaan käsitys kilpailevan tiimin ideasta, tavoitteesta ja keinoista, joilla tämä siihen pyrkii.

Raati huomioi erityisesti seuraavia liikeidean ominaisuuksia karsintavaiheessa:

  • Toteutuskelpoisuus
  • Kasvupotentiaali
  • Pitchien ja videoiden laatu
  • Liiketoimintasuunnitelman laatu
  • Omaperäisyys
  • Perehtyminen tekijänoikeuksiin
  • Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
  • Kestävä kehitys

 

9 § Voittajan valinta, julkistus ja palkitseminen
Loppukilpailuun valittavat tiimit saavat alkukarsinnan videoistaan ja ideoistaan palautetta ja kehittämisvinkkejä pikamentorointina kokeneilta yrittäjiltä tarkoituksena saada hiottua ideaa ja esitystä finaalin leijonia varten.

Loppukilpailussa jokainen tiimi pitchaa oman liikeideansa kilpailun leijonille yleisön ja juontajan edessä. Finaali järjestetään Leijonaluola -tyyliin, jossa jokaisella joukkueella on käytettävissään enintään 5 minuuttia pitchaukseen ja 10 minuuttia leijonien kysymyksille, keskustelulle ja tuomariston vakuuttamiselle. Voittajatiimi palkitaan 4000 euron rahapalkinnolla. Pääpalkinto myönnetään alkuvaiheen yritykselle tai tiimille, jolla on yritys perusteilla. Pelkällä ideallakin voi osallistua, mutta sillä ei voi saada pääpalkintoa.

Lisäksi finalisteille jaetaan Leijonien valinnan mukaan Fondian 5000 euron arvoinen startup-paketti, joka sisältää oman startup-juridiikan asiantuntijan, kolme noin kolmen tunnin tapaamista Fondian startupeihin erikoistuneen asiantuntijan, rajoittamattoman puhelintuen kaikissa juridisissa kysymyksissä 12 kk:n ajan (ei sisällä dokumenttien laadintaa tai kirjallista kommentointia) ja Fondian VirtuaaliLakimiehen Plus-paketin malliasiakirjoineen sekä Hansdotterin  2500 euron lahjakortti, jonka voi käyttää joko markkinointistrategian sparrausapuun tai graafiseen suunnitteluun.

 

10 § Muuta
Näitä sääntöjä tulkitsee kilpailun tuomaristo. Näiden sääntöjen lisäksi on noudatettava EU:n lainsäädäntöä, Suomen Lakia, paikallisia järjestyssääntöjä ja hyviä tapoja.

 

 

 

"Voittaja saa palkinnoksi mainetta, mammonaa ja mahdollisuuksia."